fredag 12 oktober 2012

Inspiration..

En av mina stora favoriter inom konstvärlden är konstnärinnan Frida Kahlo(1907-1954). 
Hon levde sitt liv i stora smärtor efter en trafikolycka 1925, som också gjorde att hon började måla då hon inte hade mycket annat för sig då hon blev sängliggandes en väldigt lång tid. All den smärta hon kände o alla operationer hon blev tvungen att genomgå efter denna operation, påverkade inte bara hennes liv utan också hennes konst som många gånger kan beskrivas som slående o chockerande. 
Det jag föll för hos denna kvinna/konstnärinna var att hon aldrig gav upp, hur ont hon än hade o alla dom motgångar hon mötte så fortsatte hon med huvudet högt. Hennes konst är något surrealistisk, men själv tyckte hon inte det då hon själv ansåg att hon bara målade sin tillvaro. 
Jag älskar också alla starka färger i hennes tavlor o hur hon kan få en känsla, en sinnesstämning fångad så tydligt med pensel, färg o duk(något jag själv försökt mig på ett antal gånger).

När vi nu då börjat med studiofotograferingen, fick jag under första dagen en idé om att jag skulle göra ett porträtt av min klasskompis Elif Obeyd (som också hon gillar Frida o har blivit lite av min musa=D), där hon skulle porträtteras som Frida Kahlo. 
Sagt o gjort, stylingen var enkel..min sjal o mitt halsband, Elifs tröja o våran vän Simones blommor i håret...sen behövde jag bara den där attityden jag sett Frida ha i foton. 
Efter en bra stund o lite justerande av ljuset o några störningar av andra klasskamrater som var där o också passade på att fota=P, så BAM där kom den!! Den blicken, den starka men ändå sårbara attityden, huvudet högt... Plötsligt var den bara där o jag visste att jag fått min bild=).
Allt var i färg först, men jag valde att göra om den i svartvitt, dels pga att jag ville göra fotot så att det såg ut som om det var tagit under Fridas tid o sen också för att blommorna var svartvita(Frida hade oftast väldigt starka färger på sina blommor).
Så här nere ser ni min bild o här kan ni se bilder på Frida Kahlo själv.
 
Den undre bilden tog jag tidigare samma dag o det var faktiskt under tiden som vi testade ljuset o fotade Elif med sjal o allt som jag fick min Kahlo-uppenbarelse. Två olika o inspirationsfyllda bilder på en lika inspirerande o underbar människa.
Tack för mig/
Cathis Lindh Podoll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar