onsdag 26 september 2012

En bild om året?

För någon månad sen läste jag något som fastnade i hjärnan, jag kommer inte ihåg vem det var som skrivit det eller i vilken bok det var, men det var iaf en fotograf som sa:
"Jag blir glad om jag lyckas ta åtminstone EN bra bild om året."
(Justja, nu kom jag på vem det var; Christer Strömholm!)

Nu så här efter en månad tänkte jag ge mig själv en liten läxa. Så imorse satte jag mig vid datorn och skapade en ny mapp för att samla alla mina foton som jag blivit riktigt nöjd med sedan jag började fotografera. 
I mina välorganiserade mappar har jag bilder från 2008. Alltså, gick jag igenom bilder jag har tagit under fyra års tid.
Hur många bilder blev det i den mappen tror ni?

En.
Fyra år och EN enda bild.

Endast en bild som uppfyllde mina kriterier.
Vad var då mina kriterier? Jo, att bilden är;
- tekniskt bra, då menar jag inte att skärpan, ljuset etc ska vara på "rätt" sätt, utan att det jag gjort med bilden ska vara medvetet och inte något som jag bara råkat göra. Den ska inte vara en snygg bild, det ska vara en bra bild; en bild som fått fram det jag ville.
- jag ska kunna höra & känna när jag kollar på den, (jag dras till bilder som får mig att höra & känna tystnaden, dvs lite hemlighetsfulla)
- kompositionen ska kännas bra, jag ska inte tänka att jag borde gjort annorlunda


 
Efter att gjort denna lilla test kunde jag inget annat än att instämma med Christer Strömholm. Man borde bli glad om man åtminstone tog en bra bild om året. Jag insåg också vad som var viktigt för mig i en bild; vad jag är ute efter i mina bilder och vad jag vill utvecklas inom.
 

Och att jag ännu inte tagit min bästa bild.

Ha en bra dag,
Elif

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar